RESEPI KEK SARANG SEMUT

Hai...
Kali ne Cik Haida nak share sikit la resepi pula...
Resepi Kek Sarang Semut 😊

Cik Haida takde la pandai sangat buat kek, tapi suka mencuba dan alhamdulillah menjadi pula kek Sarang Semut ne...

BAHAN-BAHAN
.............................
1 1/2 gula pasir
1 cawan air panas

1 cawan tepung gandum
2 sudu soda bikarbonat
135g buttercup
5 biji telur
1 penutup botol esen vanila
1/4 susu pekat manis

CARA MEMBUATNYA
.........................................

A. Masukkan gula pasir ke dalam bekas dalam panaskan sehingga cair. Tutup api dan masukan air panas (sila berhati hati ye...kang tak jadi raya pula nanti akibat melecur huhuu...minta jauh la yrk)... kacau hingga sebati dan buka api kembali. Kacau sehingga tiada ketul ketul. Setelah cair semuanya, tutup api dan biarkan ia sejuk.

B. Ayak tepung gandum & serbuk bikarbonat sekali, biar keduanya sebati.

C. Pecahkan ke semua telur masukkan dalam bekas, kemudian masukkan esen vanila & susu pekat. Kacau hingga sebati. (,oh ya! sepanjang buat kek sarang semut ne, korang tak payah la susah susah nak gune mixer. Kacau pakai senduk plastik pun ok je...yang penting semuanya harus sebati)

D. Cairkan buttercup menggunakan teknik boil. Nak senang kuali letak air kemudian letak brkas lain isi dengan buttercup. Bilakan buttercup tu cair sendiri. Dan cair masukkan dalam bekas lain dan biarkan sejuk.

E. Bila langkah D dan siap, masukkan bahan langkah D yang telah sejuk ke dalam langkah C. Kacau hingga sebati. Kemudian baru masukkan langkah B secara sedikit demi sedikit. Kacau hingga sebati.

F. Masukkan bahan langkah A yang trlah sejuk ke dalam langkah E dan kacau hingga semuanya sebati. (Jika ada ketul ketul tepung jangan risau, nanti kita tapis dia sebelum masukkan ke dalam loyang.

G. Pastikan loyang yang ada gunakan dilapik dengan kertas minyak @ kerta yg disapu dengan margerin/planta supaya mudah untuk diangkat dari dalam loyang. Tuang adunan tadi ke dalam loyang secara ditapis untuk dapatkan adunan yang lebih halus tekstruk dia.

H. Biarkan selama 2- 4jam...lagi lama lagi cantik sarang semut tu hehhe...kemudian baru bakar.


Selamat mencuba semua😘
Bolah la buat untuk raya nanti..

Comments

Popular posts from this blog

TIPS HILANGKAN BINTIK- BINTIK PADA WAJAH

TISU OTOT KOYAK ~ RAWATAN ALTERNATIF

BAHAYA KEPADA PEMEGANG KAD ATM