Skip to main content

Posts

ISTIGHFAR PENGHAPUS DOSA

Ramai yang percaya dan yakin bahawa dengan beristighfar dosa-dosa kita akan diampuni. Tetapi mengapa ya masih liat untuk menuturkannya? walau pun sekadar dalam hati sahaja....Jika ditanya pada ustaz atau orang yang lebih berilmu pasti jawapan mereka menyebabkan kita tersentak! ya! pasti tersentak!

Kerana jawapan yang akan di berikan bagi orang yang sukar beristighfar adalah

'mereka ini adalah orang yang SOMBONG pada diri mereka sendiri, SOMBANG sama TUHAN yang menciptakan mereka, SOMBONG pada kehidupan mereka sendiri.'

Mahukah kita menjadi dalam kalangan orang yang SOMBONG ini?
Bukankah orang sombong ini hidupnya penuh dengan kebinmbangan,
Bukankah orang sombong ini tiada kawan seperjuangan,
Bukankah orang sombong ini jiwanya tiddak tenang!

Jadi mengapa memilih untuk bersifat SOMBONG?

Ayuh sahabat!
Ayuh kawan!
Ayuh saudar!
Ayuh keluarga!
Ayuh kekasih!

Kita buang semua sifat SOMBONg ini dengan beristighfar kepada Allah Yang Esa.
Lafazkannya dilidah dan hayatinya dari dalam jiwa…
Recent posts

MERAWAT SCABIES DENGAN MUDAH

Pernah tak kalian dengan perkataan SCABIES?
Scabies atau nama femes dalam kalanan masyarakat kita adalah kudis. Scabies ini merupakan penyakit kulit yang menyebabkan kegatalan pada kulit. Sebab sebenanrnya adalah daripada tungau yang saiznya sangatlah kecil dan hanya boleh dilihat daripada mikroskop sahaja. Bersaiz kecil dan akan memasuki lapisan kulit lalu bertelur dalam 40 hingga 50 biji dan akan menetas dalam masa 4 ke 5 hari. Semakin banyak makhluk kecil ini di kulit anda adapat dapati semakin kemerahan kulit dan sangat gatal sehinggakan sukar untuk melakukan kerja harian apatah lagi tidur malam.
Scabies ini mudah berjangkit terutamnya kanak-kanak mahupun warga tua. Pertama disebabkan oleh sistem pertahanan badan yang lemah menyebabkan mereka ini mudah dijangkiti. Lagipun scabies ini nboleh menular dengan mudah seperti perkongsian tuala mandi, hubungan suami isteri dan pakaian mahupu tempat kediaman. Tak heranlah jika seisi ahli keluarga boleh dijangkiti scabies ini secara berjem…

ATASI KENCING MANIS DENGAN BIJAK

MENANGIS KERANA VIVIX @ KENCING MANIS
Rasanya memang ramai yang menangis.
Eh! Menangis sebab apa?
Huhuu…menangis sebab KENCING MANIS yang pasti! Tapi kali ne ada juga yang menangis sebab VIVIX!!!
Oh!! Apakah yang berlaku?
Ini kisah sebenar bila dapat tahu keputusan kencing manis mak! Ye… bukan mudah tau nak mengatasi masalah kencing manis ne….terutamanya warga tua..iye lah orang tua kadang kala mahu makan itu la… teringin ini la…., tak mau makan ubat la… tapi ada juga kes bila makan ubat seperti saranan doktor pon masih lagi bacaan kencing manisnya tak menentu….oh! yang ini memang sangat membimbangkan anak-anak terutama yang tinggal berjauhan.
TAPI…bagi seorang anak yang prihatin pasti akan mencari alternative bagi mengatasi masalah kencing manis tersebut.
Ye! Sama kes macam kakak sorang ne..kakak Ana tak tahan lihat ibunya sering mengadu sakit badan, letih keterlaluan,kebas-kebas kaki dan sukar untuk menguruskan kehidupan harian. ALHAMDULILLAH setelah bertekad untuk belikan ibunya VIV…

Produk Kulit Mujarab

Rasanya memang rami yang mencari produk kulit sekarang ne kan...eh! bukan sekarang je...tapi dari dulu lagi orang dah mula cari produk kulit. Bezanya MUJARAB atau TIDAK...hehee..
Produk Kulit Murajab yang Cik Haida maksudkan disini adalah produk penjagaan kulit melalui proses kesihatan. Bagaimana caranya?
Jom baca seterusnya.
Untuk dapatkan kulit yang cantik MULUS, BERSIH dan CERAH mestilah dari penjagaan diri sendiri sama ada dalaman mahupun luaran.
Dari segi dalaman sebagai manusia biasa perkara utama yang perlu dilengkapkan pada tubuh adalah keperluan nutrian. So vitamin dan mineral WAJIB anda ambil adalah :
- Vitamin C - Vitamin E - Vitalea - B complex
Ini semua adalah VITAMIN WAJIB ada dan ia sangat diperlukan oleh tubuh. Kekurangan vitamin ini lah yang menyebabkan kulit jadi kusam dan tidak bermaya.
Seterunya permasalahan kulit juga berlaku disebabkan oleh HORMON. Hormon yang tidak menentu terutamanya kaum wanita sering mengundang pelbagai masalah kulit wajah seperti JERAWAT dan JE…

UBAT UNTUK TINGKATKAN SISTEM PERTAHANAN BADAN

APAKAH YANG DI KATAKAN DENGAN NUTRIFERON?
Nutriferon dicipta untuk bantu tingkatkan paras interferon dalam tubuh kita secara semulajadi, melalui penghasilan ramuan 4 bahan utama semulajadi ( ekstrak biji labu, ekstrak biji plantago, bunga safflower, honey suckle).
Sapa penah jumpa secara real semua bahan ni?  Sy sokmo tgok biji labu je...hehee...Nutriferon ni eksklusif untuk produk SHAKLEE je tau! Takde dalam produk ubat interferon lain di pasaran dalam dunia ni.
BAHAN DALAM NUTRIFERON
Biji labu - adalah penggalak kepada penghasilan interferon. So memang tak rugi kalo dari kecik dulu kita makan kuaci biji labu tu 
Biji plantago - ada polisakarida yg digunakan utk rangsang sistem imun kita.
Safflower -  ada polisakarida utk galakkan pmbentukan macrophage. Macrophage ni salah 1 sel darah putih.
Honey suckle - memang banyak digunakan dalam perubatan orang Asia. Tapi saya tak penah jumpa real honey suckle ni. Agaknya honey suckle banyak di Jepun sebab tu namanye Japanese Honey Suckle. Dan oran…

Pentingnya Sistem Pertahanan Tubuh badan masa kini.

Teringat pula masa jaga Peperiksaan SPM hari tu. Paper Sains kertas 2 ada cerita pasal Sistem imuniti badan utk soalan Bahagia c no.11....๐Ÿ˜ƒ
So Cik Haida pun nak cerita jugaklah, apa yang Cik Haida amalkan untuk mengekalkan dan meningkatkan lagi Sistem Imun tubuh badan Cik Haida ne...hehee๐Ÿ˜…
#korangtautak setiap orang ada sistem imun tubuh sendiri. Sistem imun inilah yang bertindak sebagai agen yang pertahankan tubuh badan kita dari serangan virus & kuman2 jahat. Virus dan kuman ini boleh sahaja menyerang tubuh melalui persekitaran yg kurang baik, pemakanan yg tercemar dan pelbagai lagi.
Sebab itu penjagaan diri dan persekitaran sangat penting. Malahan penjagaan luaran tubuh sangat membantu sistem imun tubuh untuk bertindak balas dengan serangan. Apatah lagi penjagaan dalaman tubuh itu sendiri. Penjagaan dalaman adalah dari pegi pemakanan. Apa yg kita makan, serta khasiatnya.
Orang kata 'interferon' yg ada dalam tubuh sebagai sistem imun ini bertindak sebagai 'alarm&#…

ROCKMELON BUAHAN TEMPATAN YANG ENAK DI MAKAN

Pernah makan buah Rockmelon. Isi bewarna kuning oren keemasan dengan rasa yang manis. Sesiapa yang makan mesti nak lagi hehe... iye...kalau nak makam tu...krap krup krap krup tengok-tengok dah abis je dalam pinggan.


Sebenarnya Cik Haida pun suka makan buah ne. Buahan tempatan yang ada rupa ala ala tembikai ne hehee...tapi bila gigit rangup je! Sedap!

Nak di jadikan cerita abang Cik Haida bekerja kebun dengan kawan-kawan dia. Pakat ramai buah ladang cili, tebu, jagung. Dan projek terbaru dorang adalah ROCKMELON. Tu yang eh! Terhapdate pula pasal rockmelan ne heee...


Korang nak tau?
Rockmelon ne harga pasaran boleh tahan mahalnye... dekat pasaraya ada yang cecah harga RM500! Omg! Gilew mahal!!! Huhuu... tak tau la kenapa dia agak mahal. Yang pasti masyarakat cina sangat mengemarinya. Banyak khasiat katanya...

Harga tu tadi kalau kat pasaraya la...kalau kat pasar malam atau kedai-kedai takde la yang letak harga macam tu. Kompom takde orang beli hehihuu... Biasa harga pasaran antara RM6 …