PILIH BISNES SENDIRI ATAU YANG SEDIA ADA?

Keliru.
Kadang memang keliru nak buat pilohan sendirikan. Jika diberi peluang berniaga masing-masing pasti mahukan jenama sendiri. Yeah! Nnampak gah, ada nama, ada jenama & popular. Sedah semestinya untung berganda...walaupun belum pasti lagi keuntungannya berpanjangan pada masa mendatang.

Tetapi berbisnes hari ini memberi ramai orang pendapatan sampingan. Malahan ada yang menjadikan nya sebagai sumber pendapatan tetap. Alhamdulillah. Mereka ini biasanya memang minat berniaga dan memiliki kesungguhan yang gitu.

Bagi yang baru nak berjinak atau masih tercari-cari sumber untuk memulakan bisnes boleh ikut tips ne...

1. Pastikan apa produk yang ingin dijual. Ya. Berniaga adalah berkaitan dengan jual dan beli. So tetapkan apa produk yang yang ingin dijual.

2. Satu produk sudah memadai untuk permulaan. Tak payah nak kalut sangat sampai buat jualan dua tiga produk...nanti semua kelaut huhuu...slow but follow the rules..step by step.

3. Tentukan modal yang anda ada. Jika modal besar tak kisah jika anda mahu buat jenama sendiri seperti tudung atau baju dan lain-lain. Tapi jika modal anda sedikit dan anda sendiri takut rugi..saya cadangkan mulakan berniaga secara MLM atau jual produk sedia ada. Modal baru RM79.50 untuk daftar ahli. Yang lain semua syarikat uruskan....yang penting sendiri kena cari pelanggan dan kongsikan kebaikkan produk.

4. Target kemampuan diri. Tanya diri mampu ke nak buat bisnes ne...fulltime atau parttime?..semua harus bergantung pada diri sendiri. Kalau rasa tak boleh nak buat secara fulltime. Mulakan dulu dengan part time. Kena bijak mengurus waktu.

5. Fikirkan juga tentang risiko jika buat bisnes sendiri dengan jenama sendiri. Jangan terlalu asyik gairah nak buat produk sendiri sampai tak terjual apa pun...yang ne kena kaji betul betul.  Sebab tu saya lebih suka bisnes MLM Shaklee...semua dah ada tinggal promote je..hehe

Ok ke tu..

Comments

Popular posts from this blog

TIPS HILANGKAN BINTIK- BINTIK PADA WAJAH

TISU OTOT KOYAK ~ RAWATAN ALTERNATIF

BAHAYA KEPADA PEMEGANG KAD ATM