AMALANKAN YANG DAPAT ATASI MASALAH STRESS

Jujurnya kita manusia tidak dapat lari dari masalah dan tekanan kehidupan. Tekanan atau stress ne seharusnya diatasi dan ditangani dengan bijak. Jika tidak kemungkinan kita akan mengalami kerugiaan yang berpanjangan.

Rugi kerana stress yang tidak diurus dengan baik boleh mengakibatkan kemurungan, kemerosotan hasil kerja, kemungkinan dibuang kerja, badan mudah mendapat penyakit, tidak disukai oleh orang sekeliling, hidup tidak terurus.

AMALAN YANG BOLEH BANTU ATASI MASALAH STRESS

1. Istighfar - selain kita memohon keampunan dari Allah, istighfat adalah cara termaik untuk kita lebih tenang. Cuba lakukan secara berterusan.

2. Tasbih, tahmid dan tahlil - Subbahannallah, alhamdulillah, allahu akhbar. Baca la zikir ini sebanyak banyaknya. Ia juga turut membantu jiwa lebih tenang. Minda juga mudah untuk ditarik semula kepada pemikiran yang lebih rasional. Bila fikiran kembali rasional pasti anda dapat atasi masalah yang datang dengan lebih baik.

3. Solat sunat Taubat - lakukan solat sunat taubat. Mungkin segala masalah yang hadir adalah dari kesalahan masa lalu kita. Jadi mohon keampunan dari Yang Esa. Ceritakan segala permasalahan & mohonlah sebanyak-banyaknya agar dikeluarkan dari permasalahan yang dihadapi. Bukankah Allah sebaik-baik penerima taubat & Maha Memakbulkan doa.

Dalam hidup ini, bagaimana sulit pun kehidupan carilah Allah. Bagaimana sehebatnya kita berada sekalipun carilah Allah. Kerana kita ini insan ciptaan-Nya maka kepada-Nya lah kita kembali.

Wallahua'lam.

Comments

Popular posts from this blog

TIPS HILANGKAN BINTIK- BINTIK PADA WAJAH

TISU OTOT KOYAK ~ RAWATAN ALTERNATIF

BAHAYA KEPADA PEMEGANG KAD ATM