SIHAT ITU MAHAL




Siapa pernah dengar perkataan ne 'SIHAT ITU MAHAL' ?

Jika kalian jenis yang menjaga kesihatan pasti dan saya sangat yakin kalian pernah mendengarnya. 
Ya. Ia bukan ayat yang direka sendiri tanpa sebab. Tetapi penuh dengan makna yang tersirat.

Hari ini jika dilihat ramai muda-mudi yang dengan bangganya menayangkan makanan kegemaran mereka di restauran-restauran yang unik. Biasanya mereka sebut sebagai restauran 'HIPSTER'. Em..lebih kurang macam makanan yang terkini la sesuai dengan peredaran zaman...katanyaa...hehe...

Tapi pada saya makanan tersebut lebih banyak 'TIDAK SIHATnya' berbanding 'SIHAT'. Walaupun sebenarnya memang tidak salah mereka untuk menjual dan membeli makanan tersebut. Yang menjadikannya salah apabila saya sebagai masyarakat yang prihatin dan umat Islam, kami disarankan agar saling mengingati ke arah kebaikkan. Sekali sekala mungkin tidak mengapa, sekadar merasa.

Walau bagaimana pun, melihat kepada makanan dan minuman yang dihidangkan. Ia bukanlah sesuatu yang baik untuk tubuh badan yang sihat. Dengan jumlah kalori yang tinggi dalam satu-satu hidangan, nilai gula yang tinggi, penggunaan chesse yang banyak dalam sesuatu hidangan semua itu pasti akan memberi kesan negatif terhadap tubuh badan manusia.

Ok.




MENGAPA PULA SAYA KATAKAN 'SIHAT ITU MAHAL'
===============================================

Bagi sesetengan masyarakat mereka tidak kisah untuk berbelanja yang mahal-mahal bagi barang perhiasan. Tetapi cukup berkira untuk perbelanjaan peralatan bantuan perubatan.

Ada pula yang sanggup menyimpan duit semata-mata untuk menikmati hidangan kegemaran seminggu sekali atau sebulan sekali paling kurang. Tetapi cukup berkira dengan perbelanjaan perubatan dan vitamin kesihatan.

Ia cukup terbukti apabila ramai yang berkata bahawa "VITAMIN @ SUPLIMEN  itu mahal"

"Tak perlu simpan untuk perbelanjaan perubatan, insuranskan sudah ada untuk menampungnya."


Oh!
Oh!....

Sedihkan bila dengar. Vitamin atau Suplimen bukanlah ubat untuk merawat penyakit. Tetapi nutrisi yang diperlukan oleh tubuh badan kita bagi menjalankan tugas masing-masing.

Hari ini mungkin kita sihat, tetapi masa akan datang? Kita tak tau entah sihat, entahkan tidak. Jadi adakah kita memang memilih untuk tidak sihat?
atau kita mahu hidup dengan sihat walau pun telah berusia?

adakah kita nak bila meningkat usia tubuh mula rasa sakit-sakit?...sakit kaki, sakit pinggang atau yang lain-lain.

Pasti jawapannya tidak.

Semua orang pun nak hidup dengan sihat agar dapat melakukan perkara yang disukai bersama-sama dengan yang tersayang.


Sebab itu saya sangat sarankan agar anda USAH berkira dengan KESIHATAN DIRI SENDIRI.

YA! SIHAT ITU MEMANG MAHAL!
Sebabnya kalau dah sakit, huhuu...memang la sadis. Apa pun tak boleh, tapi selagi ada daya berusahalah untuk mencari penawarnya.




SIHAT ITU MAHAL
......................................

Walaupun VIVIX, ramai yang cakap mahal. Dengan harga Retail RM475

- ia tidak semahal kos minyak pergi balik hospital berkali-kali, juga kos perubatan lain jika terpaksa mambayarnya, apatah lagi kos pembedahan dan rawatan susulan yang boleh sahaja mencecah harga RM 50,000 dan ke atas bagi kes kronik. Belum lagi termasuk kos lain-lain...huhuuu...
Walaupun NUTRIFERON itu harganya mencecah RM181.25 untuk sekotak

- ia sebenarnya lebih berbaloi untuk pesakit DEMAM DENGGI, dan anak-anak yang kerap mendapat serangan penyakit demam, batuk, selsema dan juga meningkatkan sistem imun tubuh untuk melawan penyakit berjangkit yang semakin banyak menular hari ini seperti ZIKA dan sebagainya.



Sebab itu, saya mahu menyedarkan diri saya sendiri dan juga anda semua, bahawa kita memang perlu 'MEMBELI KESIHATAN dengan harga yang MAHAL' demi kesihatan dan kesejahteraan berkekalan dan jangka masa yang panjang.



Comments

Popular posts from this blog

TIPS HILANGKAN BINTIK- BINTIK PADA WAJAH

TISU OTOT KOYAK ~ RAWATAN ALTERNATIF

BAHAYA KEPADA PEMEGANG KAD ATM