CARA JANA PENDAPATAN LUMAYAN





Assalamualaikum dan salam sejahtera keapda semua pembaca tegar blog.

Topik yang ingin saya kongsikan hari ini adalah berkaitan Bagaimana menjana pendapatan lumayan. Eh! sebelum terlupa saya ingin mengucapkan selamat kembali bertugas kepada mereka yang telah pun menjalani percutian selama 4hari bagi Hari Raya Qurban dan 4hari bagi Cuti Hari Malaysia. Yang dapat cuti seminggu terus tu...alhamdulillah, nak ucap selamat kembali ke halaman sendiri dan selamat menjalani kehidupan seperti biasa...

Amboi...panjang lebar pulak ucapan selamat kembali bertugas kali ne! hehee...

Apa-apa pun ia pasti akan berbalik kepada kedudukan kewangankan. Ye...Raya Qurban walau tak la semeriah dan sebanyak wag yang keluar berbanding Hari Raya Aidilfitiri tapi kesannya masih terasa. Balik kampung sahaja pastu sejumlah wang yang digunakan. Hatta tidak balik kampung pun pasti akan ada sedikit masak-masak untuk jamuan anak-anak dan ahli keluarga semperna Hari Raya Qurban. Itu belum lagi dicampur dengan cuti panjang anak-anak pula minta dibawa berjalan-jalan, belanja rumah kampung, dan memenuhi impian ahli keluarga.

oh! semuanya berkisarkan kewangan. 


Soalnya, 

Cukupkah gaji kita selama ini?

Cukupkah simpanan kita untuk kes-kes seperti diatas?

Adakah kewangan yang ada berlebihan atau semakin berkurangan?

Atau lebih tepat berada ditahap negatif?



Jika jawapannya adalah TIDAK CUKUP atau SEKADAR CUKUP-CUKUP MAKAN, hari ini izinkan saya untuk BANTU ANDA MENYELESAIKAN MASALAH tersebut.


Perkara utama yang perlu anda lakukan ialah


1. Menyenaraikan semua sumber pendapatan yang anda perolehi secara bulanan.


2. Senaraikan pula semua keparluan yang anda WAJIB bayar seperti HUTANG, PERSONAL LOAN, BAYARAN RUMAH, BAYARAN KENDERAAN, INSURANS, BIL AIR & API, DUIT KUTU, TABUNG HAJI dan lain-lain (yang wajib bayar je....)


3. Senaraikan pula JUMLAH yang anda perlukan untuk urusan rumah (keperluan asas makan/minum), bayaran anak-anak sekolah, pengasuh, sewaan van sekolah anak/rumah transit anak-anak, agihan untuk ibu bapa (WAJIB, ada tak ada hulur ler Rm10/RM20 bila balik kampung tu..), duit minyak dan makan bagi yang kerja diluar rumah (kalau kerja kat rumah kiraan yang lain)




SILA KIRA sekarang!
Semua jumlah di no.1 anda perlu tolak dengan semua jumlah di no.2 dan n.3. Anda akan dapat BAKI. Baki inilah yang akan membantu anda untuk melangsungkan kehidupan sepanjang bulan tersebut dan juga waktu-waktu kecemasan....huhuuu...





AMARAN!!!

YA! 3 PERKARA diatas anda perlu selesaikan dahulu sebelum anda pergi ke step seterusnya. Jika tidak lagi celaru hidup anda.




Ok. 
Dah siap kira-kira semua jumlahnya. Step seterusnya, anda perlu ketahui bagaimana untuk jana kewangan tambahan sebagai mencukupkan keperluan anda. Kenapa saya terus katakan demikian? Adakah anda perasan semua yang anda kira-kira diatas tadi tiada pun SIMPANAN TETAP. Eh! Simpanan tak penting ke? sampaikan saya tak sertakan dalam kira-kira diatas?...Eh....macam pelik je kan...


Cuba lihat BAKI. Berapa sebenarnya BAKI yang tercatat dalam kiraan tersebut. Adakah jumlahnya cukup besar? atau cukup-cukup? atau langsung tak cukup?


Jika jawapan anda baki tersebut cukup besar. Tahniah! Sebab anda boleh tolak separuh jumlah baki tersebut dan masukkan dalam SIMPANAN. Ya! Jika mahu menyimpan biar separuh dari jumlah baki yang BESAR tersebut. Itulah yang terbaik.


Tetapi bagaimana dengan baki cukup-cukup atau langsung tak cukup?
Nak simpan macam manakan?...


STEP seterusnya ini adalah bagaimana anda dapat menjana pendapatan lumayan untuk MEMBANYAKKAN BAKI & PERBANYAKKAN SIMPANAN.

1. Ketahui sebab sebenar kita lakukan SIMPANAN. (senaraikan biar nampak dengan jelas! contohnya seperti simpan untuk masa depan anak-anak, pembelajaran, kesihatan, dan keperluan sepanjang kedewasaan mereka, simpanan untuk hartanah dan jaminan waktu pencen, sakit atau hilang keupayaan diri dll) - dah tahu sebab utama kita akan lebih yakin & semangat untuk mulakan menyimpan!


2. Senaraikan perkara-perkara yang anda lakukan BUKAN KEPERLUAN. Ini bagi mengenalpasti perkara tersebut WAJIB atau TIDAK anda lakukan. Contoh, langganan astro (pada saya yang bekerja keluar rumah jam 6.50pagi balik rumah jam 5petang ne, langganan astro tu sia-sia so saya memang pilih untuk tidak melanggan astro), main kutu semata-mata nak beli periuk noxxa (aih? ne pun salah ke? hehee...kalau beli sebab orang pakai kita pun nak pakai sebulan dua je lepastu berabuk dalam almari...simpanla niat dulu..sampai ada cash dalam tanggan pergi la beli terus tak payah hutang), eh..banyaklah lagi yang bukan keperluan tak terdaya den nak tulisnye hehee...Oh! ya...makan dekat restoran ala-ala hipster kononnya yang harga pun kadang tak munasabah lupekan la...bukan sedap mane pun hahaaa.....(setahun 3 kali dapat pergi restoran grand sikit pun dah kira untung...tak perlu la tiap bulan nak pergi semata-mata nak update dalam instagram@fb....) - pastikan lepas n tak ade lagi perbelanjaan untuk perkara yang bukan-bukan ya..


3. JANA PENDAPATAN TAMBAHAN
Peh! dari tadi ne baru nak explain pasal jana pendapatan. Hahaa...sabar ye korang...Orang sabar selalu hidup senang dan tenang. hehhe....

Jana pendapatan bermaksud kira menambah lagi sumber pendapatan kita. Maksud yang lebih jelas kena la buat dua tiga kerja untuk tambahan. Contohnya, macam saya. Kerja hakiki sebagai GURU dan kerja sampingan sebagai PENIAGA. Ya saya lakukan untuk tambah pendapatan, simpanan dan memenuhi keinginnan sendiri....Oh..i love melancong!

Peniagaan atau biasa orang sebut bisnes, (Eh! buakn sama ke?..) yang perlu anda tahu ia menyumbang 90% rezeki dalam kehidupan kita. Sebab itu juga kita disarankan untuk berniaga. Dari kecil-kecilan hinggalah mempunyai syarikat gergasi sendiri. Bestkan!

Tak ada masa untuk uruskan peniagaan?

Nak buat sampingan pun tak sempat?

Berhenti kerja dulu baru boleh berbisnes?




oh!
Oh!!!
Sebentar ya.


Bisnes yang saya nak ajak anda join sehingga boleh melangsaikan semua hutang anda ini tidak memerlukan anda berhenti kerja. Tak!..Tak!!!...Tak ada siapa suruh anda berhenti kerja. apatah lagi abaikan kerja sedia ada semata-mata untuk uruskan bisnes ne. No!

Yang anda perlu hanya diri anda & kemahuan untuk mengubah kehidupan anda sendiri.
Ya! Diri anda.
Asalkan anda mahu pasti semuanya beresss!


Macam mana nak join?

Bisnes apa sebenarnya?

Nah 2 soalan saya rangkumkan jadi 1. 

TAPI..
TAPIII...

Tapi TOLONG BACA BAWAH NE DULU YA...


Dalam bisnes yang saya join ne....
  • tak perlu ada barang/produk sendiri
  • tak payah susah-susah bina jenama
  • tak perlu modal besar untuk keluaran
  • tak payah  buat kajian terhadap produk
  • tak paksa melabur untuk marketing yang kebabom
  • tak ada siapa pun paksa untuk jual produk
  • tak ada sesiapa juga yang akan marah kalau tak dapat jual produk
  • tak perlu beli produk banyak-banyak lepas tu baru jual
  • tak susah pun nak bisnes ne...hehee

Ha! menjawab persoalan diatas tadi..

Macam mana nak join?

Bisnes apa sebenarnya?

Nah 2 soalan saya rangkumkan jadi 1. 


Nak join hanya perlu daftar keahlian sahaja dengan nilai RM69 dibawah ID 1146643 di HQ, atau Branch atau watsapp je saya di 013-8529039. Mudahkan berbisnes tentang vitamin kesihatan yang semestinya diperlukan oleh tubuh badan kita ^^









Comments

Popular posts from this blog

TIPS HILANGKAN BINTIK- BINTIK PADA WAJAH

TISU OTOT KOYAK ~ RAWATAN ALTERNATIF

BAHAYA KEPADA PEMEGANG KAD ATM