KEJANG KAKI MENYUKARKAN PERGERAKKAN



Bagi sesetengah individu, kekejangan berlaku sekali sekala, boleh juga berlaku dengan kerap, boleh saja berlaku secara tidak semena-mena mungkin ketika tidur, semasa berjalan, atau sedang bermain bola. Tetapi bagi mereka yang pernah alami pasti tidak mahulagi ia terjadi. Bukan sahaja ia menyukarkan pergerakkan, tetapi kesakitaannya memang tidak boleh diucapkan dengan kata-kata. Sampai berkurut-kerut muka menahan kesakitan. Ada yang menangis kerana tidak tahan menanggung sakitnya kaki ketika kekejangan berlaku. 

Dahulu, saya juga kerap mengalaminya, pantang tersalah gerakkan kaki pasti menyengat menarik jari jemari. Tak pun masa tidur, tiba-tiba sahaja terjaga sebab kaki tertarik mengejang. Ya ampunnn...rasa tak payah tanya...memang peh!

Sehinggalah saya menjumpai punca sebenar kekejangan ini berlaku. Antara sebabnya yang saya temui adalah, kerana dehidrasi iaitu kekurangan air dalam badan. Maklum la saya ne cikgu sukan, so memang banyak aktiviti luar yang perlu dilakukan. Setiap hari ada sahaja aktiviti fizikal yang dilakukan, jadi bila diri sendiri minum air rasa dah cukup banyak. Hakikatnya, tubuh ini memerlukan air disamping mineral yang lain. Unsur mineral lain seperti magnesium, potassium, kalium dan sodium. Dan juga pengaliran darah yang baik ke bahagian bawah badan terutamanya bahagian kaki.

Bagaimana nak menampung kecukupan unsur mineral tersebut?

Saya sarankan untuk anda amalkan supliment. Ya, supliment adalah makanan tambahan yang mengandungi zat, vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh. Seperti saya, saya mengamalkan OSTEMARIX setiap hari. Ini keran ostematrix mengandungi semua unsur mineral yang tubuh saya perlukan untuk atasi kekejangan. 


Antara lain kelebihan Ostematrix



Bagaimana untuk elakkan dari dehidrasi?

Bagi mereka yang aktif air adalah perkara utama yang perlu diambil. Ini kerana, setiap kali kita melakukan aktiviti fizikal, setiap kali itu juga kita akan kekurangan air dalam badan. Ia boleh terjadi dengan pengeluaran peluh, pembuangan air, dan penggunaan air bagi organ menjalankan fungsinya dalam tubuh. Untuk mengatasinya saya sarankan anda mengamalkan minuman air PERFORMANCE DRINK.





Perkara utama yang anda perlu tahu tentang Performance Drink adalah ia bebas gas atau tidak berkarbonat , Kurang  kandungan gula (less sugar), mempunyai kadar natrium yang rendah dan mempercepat kadar penyerapan cecair (elektrolit) dalam tubuh sekaligus anda akan mengatasi masalah dahaga. Dan yang penting ia bersifat isotonik iaitu minumam ini mempunyai jumlah kepekatan karbohidrat yang sama dengan darah kita. Kesannya ia akan mudah diserap dan sekaligus meningkatkan kadar gula di dalam darah dan impaknya- tubuh anda LEBIH CERGAS dan KURANG PENAT!





Untuk dapatkannya, anda boleh hubungi 
Haida di 013-8529039
ID 1146643

Comments

Popular posts from this blog

TIPS HILANGKAN BINTIK- BINTIK PADA WAJAH

TISU OTOT KOYAK ~ RAWATAN ALTERNATIF

BAHAYA KEPADA PEMEGANG KAD ATM