7 TANDA ANDA MENGALAMI TEKANAN DARAH RENDAH


Pasti anda pernah mendengar berkaitan dengan TEKANAN DARAH RENDAH. Biasanya kita akan dengar ia diperkatakan oleh ibu-ibu hamil, tetapi ada juga dalam kalangan remaja atau orang lain. Jom kita check diri kita ada tak tanda-tanda tekanan darah rendah. Kalau ada cepat-cepat la ambil tindakkan yang wajar.

1. Sakit Kepala. 
Hal ini terjadi karena darah tidak mampu membawa oksigen yang cukup ke otak. Akibatnya penderita akan mengeluh sakit kepala. Sakit kepala karena tekanan darah tidak stabil disebut dengan ortostatik.

2. Pandangan kabur dan terasa melayang
Penglihatan tiba-tiba akan kabur beberapa saat kemudian, dan kadang selalu berulang. Hal ini terjadi kerana duduk terlalu lama kemudian berdiri. Biasanya keseimbangan terganggu, dan boleh menyebabkan penderita jatuh. Jjuga terjadi pada saat penderita berdiri terlalu lama.

3. Pucat, Loya, Tidak Bersemangat. 
Penderita akan terlihat pucat, dingin, denyut nadi lemah (atau denyut tidak stabil) kerana darah tidak sampai ke otak. Tubuh terasa dingin kerana darah yang mengalir lambat dan tidak sampai ke jaringan tepi/mucosa tubuh. Rasa dingin biasanya mudah terjadi di kaki, tangan, telinga, atau di bibir yang membiru. Biasanya diiringi dengan peluh deras yang keluar.

4. Perut Mual-mual
Mual-mual biasanya akan menyerang tiba-tiba dan terjadi berulang. Tubuh akan merasa letih-lemas, tidak bertenaga. Hal ini terjadi  kerana tidak cukup tenaga yang dibawa darah ke otak, organ atau kulit.

5. Nafas Cepat . 
Hal ini merupakan reaksi tubuh (paru-paru) untuk mengimbangi ketidakmampuan darah untuk  mengikat oksigen yang akan diedarkan ke ke seluruh tubuh. Sesak  nafas terjadi kerana ketika tekanan darah ke jantung lemah maka otot jantung dan otot intra- tulang dada terganggu. Akibatnya akan terjadi sesak nafas  pada dada. 

6. Otak Tidak Mampu Bekerja
Konsentrasi akan berkurang, dan penderita tidak mampu berfikir dengan lebih baik.  Hal ini akan membuat penderita mengalami kebingungan kerana kekurangan oksigen dalam otak.  Kalau sedang bekerja (atau sekolah) tidak mampu berpikir cepat dan melakukan tugas dengan cepat. 

7. Mengantuk. 
Kurangnya  oksigen juga akan membuat penderita sering menguap, mengantuk. Darah yang berisi oksigen dan kaya nutrisi/energi terlalu lemah untuk dipamkan ke otak.






Check up tekanan darah anda


Kesan yang membimbangkan



Atasi segera dengan Vitamin kesihatan. 

VITAMIN TAMBAH DARAH

VITALEA
B CO MPLEX

Anda boleh hubungi Haida.013-8529039

Comments

Popular posts from this blog

TIPS HILANGKAN BINTIK- BINTIK PADA WAJAH

TISU OTOT KOYAK ~ RAWATAN ALTERNATIF

BAHAYA KEPADA PEMEGANG KAD ATM