Tips Atasi Gastrik di bulan Puasa

Gastrik yang menyakitkan!!!!

Gastrik adalah limpahan asid penghadaman yang berlebihan dalam perut. Sakit ulu hati pula ialah kesan otot gegelang yang bertindak sebagai injap di sempadan antara saluran pemakanan dengan perut menjadi lemah dan tidak tertutup rapat, menyebabkan asid pencernaan tersimbah keluar sedikit ke salur pemakanan.

TIPS ATASI GASTRIK DI BULAN PUASA

1. Makan sahur dengan makanan berkarbohidrat, protein dan lemak yang seimbang. <Pastikan anda tidak makan bersulam dengan minuman>

2. Minum air suam selepas makan nasi. <Jangan sesekali minum air sejuk atau ais!!! ini akan menyebabkan perut anda menegang.>

3. Elakkan makan, makanan segera! <Terlalu banyak ajinomoto, jeruk dan perencah segera akan mengakibatkan perut anda lebih pedih.>

4. Elakkan minuman berkafein seperti kopi dan teh ketika berbuka, minuman bergas, minuman berperisa masam.

5. Ketika berbuka ambil dulu buah-buahan dan yang lebih baik adalah kurma. 3 Biji kurma dan segelas air masak adalah sangat sesuai untuk pembukaan perut anda yang telah kosong sejak awal pagi.

6. Selepas solat magrib boleh la ambil makanan berat ^^. Oh ya pastikan makanan tersebut tidak mengandungi cuka atau terlalu pedas. 

7. Jika boleh elakkan makan makanan daging merah seperti ayam dan daging lembu. Ini kerana daging merah memerlukan masa 3 hari untuk dihadam, sedangkan daging putih seperti ikan hanya semalaman.

8. Anda digalakkan mengambil minuman susu segar atau susu tepung atau susu protein sebelum tidur dan ketika bersahur. Ini kerana kandungan yang terdapat didalamnya dapat membantu perut anda terus bergolak bersama asid tersebut. Selain itu, protein juga merupakan sumber tenaga kepada tubuh anda.


#ingin dapatkan SET PUASA yang terbaik?
#nak dapatkan SET GASTRIK yang berkesan?
#sms/call 013-8529039

Comments

Popular posts from this blog

TIPS HILANGKAN BINTIK- BINTIK PADA WAJAH

TISU OTOT KOYAK ~ RAWATAN ALTERNATIF

BAHAYA KEPADA PEMEGANG KAD ATM