REZEKI DARI TUHAN

Allahuma Ya Allah!



Bila kita rasa dekat dengan Allah, apabila apa saja yang kita buat kita bertanya dulu dengan Allah. Bila setiap keputusan dan tindakkan yang dilakukan penuh keyakinan. Maka percayalah Allah yang melorongkan dan memegang erat hati itu. Sungguh ia benar-benar berlaku.

Hari ini, saya sendiri yang mengalaminya. 
Bangun-bangun pagi dengan penuh tekad di hati. Mahu menjadi hamba Allah yang diredhai. Maka segala urusan hari ini diserahkan sepenuhnya pada Ilahi. Saya lakukan segala yang diperintahkan oleh Allah perkara wajib SOLAT & PUASA. Isy...takat puasa & solat semua orang buatkan....ape nak heran?...

Eh...heran la...kalau selama ini Allah suruh kita solat awal waktu tapi kita dok sibuk solat hujung waktu. Tak heran ke??? Allah kata solat tu WAJIB tapi ade je yang tak solat langsung pun...tak heran ke???

Allah suruh kita puasa untuk menjadi orang Islam yang lebih beriman dengan sabarnya menahan lapar dahaga, bersedekah, menjaga tutur kata dan tingkah laku,...tapi apa kita buat??....pergi bazar borong makanan banyak - banyak lepas tu buang tak makan.....ko tak heran ke????.....lagi heran kalau jumpa orang dok bungkus makanan dan air jam 2 @ 3 petang bulan-bulan puasa ini....tak heran ke???...cepat bebeno dia membeli...tak takut basi ke?....

Sebab itu untuk dapat apa yang Allah dah janjikan kita dulu kene buat. Jaga agama Allah, Allah jaga kita dunia akhirat. Ini bukan ceramah agama ye...ini peringatan bersama je...Sebab ramai sangat yang cakap...'takde rezeki saya'...'belum rezeki lagi'.....tapi tak dok usaha pun ke arah nak dapatkan rezeki tersebut. huhuuuuu....(saya ler tu orangnye..heee...so jom sesama muhasabah diri)


Ok! Balik pada topik asal...
Bila semua yang kita lakukan kerana Allah, untuk dapatkan keredhaan dan rahmatNya, pasti semua urusan seharian akan berjalan dengan lancar. Allahu akhbar! Nikmat mana lagi bila semalam sebelum tidor dah merancang segala untuk tindakkan hari ini. Semuanya berjalan lancar satu persatu. Mendapat kerjasama dari mereka yang sangat baik. Jadi apa saja urusan mendapatkan dokumen saya hari ini sungguh dipermudahkan. Aamiin.

Pagi tadi terdekit, Ya Allah hari ni teringin nak makan kuih rojak udang Alor Gajah yang sedap itu. Tadi pegi bazar kat gerai tu terus je dapat PERCUMA. Percuma kot!!! Ya Allah...Syukur sangat!....Memang tak sangka...tapi itulah.....pegang kata-kata 'Allah mengikut sangkaan hambanya' so memang kene sangka yang baik-baik saja. - Itulah rezeki dari Tuhan - Allah yang mengaturkan segalanya - yang penting tindakkan dan usaha kene ada.

Ok itu je nak share untuk kali ini.^^
Ingat ya 
~ Bersangka baiklah dengan ALLAH ~ 
pasti Allah memberi yang terbaik buatmu..

Comments

Popular posts from this blog

TIPS HILANGKAN BINTIK- BINTIK PADA WAJAH

TISU OTOT KOYAK ~ RAWATAN ALTERNATIF

BAHAYA KEPADA PEMEGANG KAD ATM