5 Langkah Pencegahan Kolestrol

KOLESTROL



Pasti ramai yang tahu dan mungkin ada yang masih keliru tentang kehadiran kolestrol dalam tubuh kita. Kolestrol adalah lebihan lemak yang biasa tubuh akan perolehi dari sumber makanan yang diambil. Kolestrol tidak boleh bergabung dalam darah kecuali ia bergabung dengan protein khas yang dipanggil sebagai lipoprotein. Terdapat dua jenis kolestrol iaitu lipoprotein berketumpatan amat rendah (VLDL) dan lipoprotein berketumpatan tinggi (HLD). 

Kolestrol LDL terhasil dari metabolisme kolestrol VLDL dalam salur darah. Ia dikenali sebgai kolestrol JAHAT. Manakals kolestrol HDL dikenali sebagai kolestrol BAIK. LDL yang baik dalam tubuh akan menyebabkan saluran darah sempit akibat kolestrol yang melekat dapa diding salur darah. Secara tindak langsung ia banyak menyumbang kepada masalah kesihatan yang lain seperti serangan jantung, darah tinggi dan strok.


5 LANGKAH PENCEGAHAN KOLESTROL

1. Walaupun anda bertubuh sederhana atau kurus usah fikir tubuh anda sentiasa sihat tiada masalah. Sebaiknya LAKUKAN PEMERIKSAAN KESIHATAN sekurang-kurangnya setahun sekali. Ini bagi mengenalpasti dan mengetahui keberadaan sistem tubuh anda sama ada bermasalah atau tidak.

2. Mengamalkan gaya hidup yang sihat. Pastikan sekurangkurangnya 3kali seminggu anda lakukan senaman dan riadah. Anda juga boleh lakukan secara santai tanpa perlu pergi ke gym atau tempat bersukan bagi melakukan aktiviti senaman tersebut. Cukup sekadar khaskan 30 -45 minit sehari dan lakukan aktiviti senaman individu sendiri dirumah seperti mengemop lantai rumah atau melakukan aktiviti bebanan.

3. Mengenalpasti makanan yang banyak menyumbang kepada kolestrol dalam tubuh anda. Dengan cara ini anda akan tahu dan faham bagaimana cara yang terbaik untuk mengurangkan kadar pengambilannya atau untuk menghindari terus makanan tersebut.

4. Pilih makanan yang berkhasiat dan dijamin selamat. Walaupun kesedaran terhadap makanan sihat hari ini telah mula dititikberatkan oleh sebilangan besar rakyat Malaysia TAPI pastikan juga makanan tersebut selamat dimakan dan halal. Ini kerana terdapat banyak makanan yang dikatakan sebagai berkhasiat tetapi pemprosesannya sangat tidak selamat dan menjejaskan kandungan khasiat makanan itu sendiri. So..sila pilih yang benar-benar berkualiti, selamat dan pastikan juga HALAL.

5. Selain dari makanan berkhasiat yang anda ambil dalam menu harian, suplimen juga banyak membantu anda untuk mengawal dan mencegah kolestrol. Antara suplimen yang disarankan oleh pakar perubatan adalah OMEGA. Omega bertindak sebagai agen penyerap kolestrol dan memudahkan pembuangannya dari tubuh badan kita.

antara artikel berkaitan kolestrol



Sebarang pertanyaan atau belian suplimen berkaitan
anda boleh hubungi call/watsap
013-8529039


Comments

  1. PERTAMAX ni

    Lima langkah di atas harus dijalani dengan benar dan rutin ya mas :D

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

TIPS HILANGKAN BINTIK- BINTIK PADA WAJAH

TISU OTOT KOYAK ~ RAWATAN ALTERNATIF

BAHAYA KEPADA PEMEGANG KAD ATM