9 LANGKAH BAGI MEREKA YANG SENTIASA BERTENAGA & CERGAS SEPANJANG PUASA

Alhamdulillah.
Selesai menjalani hari pertama puasa pada bulan Ramadan tahun ini.
Pasti kegembiraan terasa dalam hati-hati kita, apatah lagi anak-anak yang baru belajar berpuasa. Pasti keterujaan mereka tergambar jelas memasa berbuka. Al maklum la pertama kali puasa sesuatu perkara baru bagi mereka. Apatah lagi merasai sendiri detik-detik menunggu berbuka puasa. Pasti semuanya tersenyum manja. Ahh...ragam anak-anak selalunya mengembirakan hati ibu dan bapa.


TETAPI bagaimanakah keadaan mereka ketika berpuasa?
Atau keadaan anda sendiri ketika berpuasa?
Apatah lagi anda yang berkerja?
Yang mengandung?
Yang menyusukan anak?
Hatta surirumah sekalipun pasti lelah menyelesaikan tugasan dirumah ketika puasa ini disamping menjaga si kecil.


Disini saya kongsikan kepada anda semua beberapa tips bagi mengatasi masalah diatas.

1.    Tugasan harian utama seawal pagi  manusia (terutamanya wanita) ketika dibulan puasa semestinya menyediakan juadah untuk bersahur. Bersahur adalah sunnah dan didalamnya terdapat barakah. Sebab itu kita disarankan bersahur  dan melewatkan waktunya.  Disini saya menyarankan agar anda membuat jadual bagi menu yang ingin dihidangkan ketika bersahur. Dan juga menu sampingan jika menghadapi ‘waktu terdesak/terlewat bangun’.
            i. - Menu hidangan sahur mestilah yang mampu memberikan TENAGA sepanjang seharian berpuasa. Saya sarankan anda mengambil ESP (Soy Isolate Powder), dan Meal shake untuk si kecil. ESP dan Meal Shake ini boleh diambil bersama tamar/kurma yang akan membekalkan tenaga berpanjangan terhadap tubuh anda.

           2.       Mulakan tanggungjawab seterusnya yang utama kepada Allah iaitu solat subuh. Wirid & zikir sebagai pelengkap. Anda juga boleh membaca 2-4 muka surat Al Quran. (jika anda seorang pekerja anda boleh baca zikir semasa menaiki kenderaan dan membaca Al Quran ketika masa rehat.
            
            3.         Solat DHUHA.
Ia adalah digalakkan sebagai memohon kemurahan rezeki  dan keberkatannya.  Solat Dhuha diibaratkan sebagai satu exsecise/senaman setelah beberapa jam anda menghadap kerja. Ia juga dikira sebagai waktu yang sesuai untuk anda merehatkan tubuh dan mengmbalikan semula energy setelah menyesesaikan tugas beberapa jam yang lalu.

4.         NAP.
Tidur sebentar. 
Ia disarankan oleh nabi kita Muhammad s.w.  untuk kita merahatkan minda.  Apabila kita tidur sebentar atau NAP ini selama 5 – 10minit, otak atau minda kita akan rehat sepenuhnya. Otak yang mendapat rehat akan menjadikan tubuh lebih cergas setelah anda terjaga. Dan ia dilakukan ketika tengahari atau sebelum zuhur.

5.      Memulakan tugasan sebagai suri dirumah untuk menyediakan menu berbuka pula. Sambil-sambil anda memasak tu boleh la berzikir.....pasti anda akan terleka dengan zikrullah tersebut sehingga tidak terasa lelahnya tubuh anda ^^

6.      Menyediakan menu yang mengembalikan semula kecergasan & tenaga anda. Ianya adalah Performance Drink. Minuman yang mengembalikan bendalir dalam tubuh anda dengan lebih cepat. Berperisa oren dan sangat enak diminum secara panas atau sejuk.

7.       Makan tamar terlebih dahulu kemudian disusuli dengan minum air. Oleh itu, kita tidak akan mengambil makanan yang keterlaluan ketika berpuasa. Makan yang banyak akan melemahkan tubuh dan pasti anda akan merasa sukar untuk melakukan ibadah pada malam ramadan.

8.        Minum air secukupnya bagi memastikan anda tidak dehidrasi. 8 gelas air sehari.
i.                     Segelas sebelum makan berbuka
ii.                   Segelas setengah jam selepas berbuka
iii.                  Segelas sebelum menunaikan solat Tarawih
iv.                 Segelas selepas solat Tarawih
v.                   Segelas sebelum tidur
vi.                 Segelas setelah  bangun tidur
vii.                Segelas sebelum sahur
viii.              Segelas selepas sahur (pastikan anda tidak minum  setelah masuk waktu subuh 

      9.       Bagi ibu mengandung dan menyusu pula anda boleh amalkan makan suppliment tambahan sebagai bekalan tenaga berkekalan buat diri sendiri dan si kecil anda. Saya sarankan anda mengambil :-
i.                     ESP/Meal shake + kurma/tamar + b complex + vitamin C ketika bersahur (anda perlu sahur makanan berat & tambahan kepada suppliment ini di penghujungnya)
ii.                   Perfomance Drink semasa berbuka + kurma/tamar dan makanan berkhasiat yang lain
iii.                  Vitalea selepas berbuka
iv.                 ESP/Meal shake + kurma/tamar + ostemetrix sebelum tidur



#selamat berpuasa semua
#hubungi saya untuk mendapatkan suppliment keperluan anda di 013-8529039


SET BERPUASA


SET IBU MENGANDUNG/MENYUSU



Comments

Popular posts from this blog

TIPS HILANGKAN BINTIK- BINTIK PADA WAJAH

TISU OTOT KOYAK ~ RAWATAN ALTERNATIF

BAHAYA KEPADA PEMEGANG KAD ATM