Kolagen - Kepentinganya terhadap keperluan tubuh



Kolagen adalah salah satu protein yang menyusun tubuh manusia. Keadaannya adalah kurang lebih mencapai 33% dari seluruh protein yang terdapat di tubuh. Kolagen adalah struktur organik yang membantu pembentukkan pada tulanggigisendiotot, dan kulit. Serat kolagen memiliki daya tahan yang kuat terhadap tekanan. Kolagen sangat penting bagi kulit, dimana kerosakan kolagen pada kulit dapat menyebabkan penuaan kulit, kulit kendur, dan sebagainya. Oleh itu, kolagen sangat penting menjaga kesihatan (kualiti dan kuantiti) kolagen pada kulit. 


Sekitar 33% protein dalam tubuh manusia terdiri atas kolagen, dan sekitar 75% kulit tersusun atas kolagen. Bekas jerawat pada kulit merupakan akibat dari hilangnya kolagen yang dapat menyebabkan timbulnya kantung mata (bagian yang turun di sekitar mata) dan menyebabkan kulit semakin menipis sehingga timbul kedutan-kedutan pada kulit.
Ada dua bentuk kolagen, yaitu Hidroksi lisin dan hidrosksi prolin. Hidrosi Lisin disintesa dari lisin. Sementara Hidroksi prolin disintesa dari prolin. Tembaga dan vitamin C diperlukan dalam proses sintesa Hidroksi Lisin dan Hidroksi Prolin. Vitamin C dapat meningkatkan sintesa kolagen sekitar 800 %. Lisin merupakan asam amino esensial dan tidak dapat dibuat sendiri oleh tubuh. Senyawa ini diperoleh dari makanan yang diambil. Prolin merupakan asam amino non esensial yang dapat dibuat oleh tubuh melalui pengubahan jenis asam amino lainnya.
Beberapa sumber makanan yang baik untuk kolagen kulit adalah:
  1. Sumber protein yang tinggi prolin dan lisin - contonya produk tenusu, ikan & kekacang 
  2. Sumber makanan yang tinggi kandungan Vitamin C - buah-buah seperti lemon, tomato, kiwi & sayuran seperti brokoli
  3. Sumber makanan yang dapat mencegah kerusakan kolagen - sayuran seperti sawi, mentimun, seleri, kentang & ikan
  4. Sumber makanan yang mengandung antioksidan - blueberry, anggur, asparagus, kubis & jambu


Bagi membantu mengatasi masalah wanita kebanyakkan wanita hari in, pakar kecantikan menyarankan pengambilan vitamin dan kolagen. 




Dan untuk memudahkan anda mendapatkan semua khasiat diatas dengan mudah & berkesan. Saya sarankan anda mengamalkan pemakanan COLLAGEN POWDER. Collagen Powder adalah collagen yang dihasilkan dari sirip ikan merah. Dihasilkan secara ujia klinikal, Collagen Powder ini dibentuk menjadi molekul ringan kira-kira 1,000 Doltan yang mudah diserap oleh tubuh. 

Selain itu kolagen ini juga mengandungi 7 bahan lain iaitu 

- VITAMIN C, 
- VITAMIN B, 
- EKSTRAK BIJIH BENIH CAMELLIA JAPONICA, 
- EKSTRAK PFAFFIA, 
- EKSTRAK KERANG-KERANGAN, 
- LOCTABACILLUS ACIDOPHILUS










untuk membuat sebarang belian atau pertanyaan anda boleh berhubung di 013-8529039





Comments

Popular posts from this blog

TIPS HILANGKAN BINTIK- BINTIK PADA WAJAH

TISU OTOT KOYAK ~ RAWATAN ALTERNATIF

BAHAYA KEPADA PEMEGANG KAD ATM