Cara atasi muka berminyak & jerawat NANAH!!!!!


JERAWAT.
Sebut je perkataan ini pasti ramai yang kerisauan. Apatah lagi jika ia mula muncul terutama diwajah.
Ohh...no!!!


Mencacatkan wajah apatah lagi orang yang memandang. Secara tidak langsung pasti anda akan rasa kecewa, rendah diri dan tidak berkeyakinan terhadap penampilan diri.





Cerita Si kakak comel yang asalnya memiliki jerawat yang sangat teruk dan berjaya diatasi.


APA ITU JERAWAT?

Jerawat terhasil dari pelbagai faktor. Jerawat juga mempunyai pelbagai jenis, antaranya Jerawat batu, jerawat bernanah, dan jerawat kecil(seperti biji-biji @ dikenali sebagai nasi). Walau bagaimana pun setiap  satunya mmemberi kesan tidak selesa kepada si penanggung jerawat.....

APAKAH PENYEBAB JERAWAT?

1. Faktor Genetik
Jerawat batu dapat disebabkan oleh faktor genetik (keturunan).

2. Bakteri
Pada kulit kita terdapat suatu bakteri yang dikenal dengan sebutan bakteri P.Acne. Bakteri tersebut biasanya berkembang pada kelenjar sebaceous yang tersumbat dan hal tersebut menghasilkan zat-zat yang dapat membuat kulit mengalami iritasi. Sehingga kelenjar tersebut akan terus membengkak bahkan pecah, yang pada akhirnya akan menyebarkan keradangan pada bahagian permukaan kulit lainnya.  

3. Sel Kulit Mati
Peningkatan sel kulit mati yang bercampur dengan kotoran, debu, bakteri dan minyak akan menyebab pori-pori kulit tersumbat dan akhirnya dapat menjadi punca munculnya jerawat.

4. Alergi
Jerawat juga disebabkan oleh alergi pada suatu makanan. Misal anda alergi dengan telur, seafood dsb. 

5. Sinar Ultra Violet
Sinar matahai mengandung sinar ultra violet yang bersifat anti bakteri. Namun paparan sinar ultra violet yang langsung mengenai kulit dalam waktu yang cukup lama, menyebabkan kerosakan pada kulit, yang salah satunya adalah menyebabkan timbulnya jerawat.

6. Jenis kulit
Jerawat batu biasanya menyerang seseorang yang memiliki jenis kulit yang mempunyai minyak berlebih. Kerana pada saat kulit menghasilkan minyak berlebih, minyak tersebut akan mudah bercampur dengan bakteri, kotoran, debu yang bisa menyumbat pori-pori kulit.




CARA PENYELESAIAN

Pelbagai cara penyelesaian boleh diambil untuk mengatasi masalahmasalah diatas. Antaranya :-

1. Mengamalkan pemakanan seimbang.
Walaupun anda rasa telah mengamalkan makanan seimbang tapi keperluannya dengan tubuh masih tidak mencukupi. Sebab itu anda disarankan untuk mengambil makanan tambahan bagi membekalkan nutria yang cukup pada tubuh. Vitalea adalah multivitamin yang sangat sesuai kerana ia membekalkan secukupnya semua vitamin dan mineral.

2. Pastikan anda memperolehi Vitamin C dan Vitamin E yang cukup.
VItamin C, bukan saja bertindak sebagai pembantu dalam sistem imun tubuh badan malah memberikan kecantikkan pada kulit dari lapisan dalaman. Kelebihan utama vitamin C Shaklee adalah ia sudah diformulasi dalam bentuk 'sustained release'. Ini bermaksud kandungan vitamin C ini akan dilepaskan dalam tubu secara berperingkat-peringkat disebabkan sifatnya yang larut air. Jika terdapat lebihan ia akan dikeluarkan melalui pembuangan urin. Manakala Vitamin E pula bertindak sebagai antioksida yang sangat hebat dan berkesan dalam melindungi tubuh dari radikal bebas.

3. Penjagaan wajah yang teratur.
Penjagaan wajah bermaksud anda perlu mencuci muka/wajah anda sekurang-kurangnya 2 kali sehari dan menggunakan pencuci muka yang sesuai. Bukan sahaja pencuci muka yang sesuai malahan anda juga perlu mengelap wajah anda dengan tuala yang bersih dan lembut. Pecuci muka Nutriwhite Shaklee sangat sesuai untuk semua jenis kulit. Mlahan pen cuci muka ini juga adalah bebas 'PARABEN'.

4. Mengembalikan keseimbangan hormon.
Hormon yang tidak teratur atau berlaku perubahan hormon akan mengakibatkan gejala jerawat. alergi pada makanan, atau perubahan persekitaran juga turut mempengaruhi. Dengan pengambilan GLA Complex, akan membantu anda dalam menyeimbangkan semula hormon tersebut. Bukan sahaja jerawat tiada tetapi masalah senggugut juga hilang. Senggugut dan jerawat sangat berkaitrapat, oleh itu pastikan anda atasi masalah senggugut terlebih dahulu. Automatik jerawat anda juga turut hilang dengan GLA Complex.



HUBUNGI saya
HAIDAZURA di 013-8529039
atau







Comments

Popular posts from this blog

TIPS HILANGKAN BINTIK- BINTIK PADA WAJAH

TISU OTOT KOYAK ~ RAWATAN ALTERNATIF

BAHAYA KEPADA PEMEGANG KAD ATM